FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder05/05/2017

Fråga om belastningsregister.

Hej ! Min då 18 årige son, var tillsammans med en tjej som var 14 år och sex månader. Han blev dömd för sexuellt utnyttjande och dömdes till tre månaders samhällstjänst. Idag är han drygt 22 år och arbetslös. Hur länge kommer han att finnas kvar i belastningsregistret ?

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisens gallringsregler
Frågan på hur länge en person stannar i belastningsregistret är beroende på vilket brott det rörde sig om och vilket straff personen i fråga fick. I svensk rätt kombineras alltid samhällstjänst med skyddstillsyn eller villkorlig dom. Om en person som varit över 18 år blir dömd till skyddstillsyn eller villkorlig dom så försvinner uppgiften 10 år efter det att domen beslutades. Du kan själv se detta på polisens hemsida, här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare