FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/07/2018

Fråga om belastningsregister

Hej.

Är svenskmedborgare, men bor sedan 1,5 år i Danmark. Blev i helgen "tagen" i Sverige, erkände ringa narkotikabrott och kommer få böter för det. Överförs det automatiskt til det danska belastningsregistret eller stannar det i Sverige ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Eftersom informationen i belastningsregistret är omfattad av sekretess enligt 35 kap 3§ offentlighets och sekretesslagen, förs inga uppgifter automatiskt över till ett utländskt belastningsregister. det måste vara särskilt föreskrivet för att det ska vara tillåtet att ta del av informationen. en arbetsgivare utomlands kan således inte själv begära att få ta del av en persons uppgifter i belastningsregistret, såvida det inte annat uttryckligen framkommer av lag. Enligt 9 § lagen om belastningsregister kan man som enskild begära ut uppgifter. Även vissa arbetsgivare kan begära ut uppgifter om en arbetssökande. Utländska myndigheter har rätt att ta del av uppgifter från belastningsregistret om det följer av en internationell överenskommelse (11 § lagen om belastningsregister).

Nordiska polismyndigheter biträder sedan lång tid tillbaka varandra vid brottsutredningar. I det samarbetet ingår även att på begäran lämna ut registeruppgifter när sådana uppgifter behövs för en brottsutredning i ett annat nordiskt land (12 § 1 st lagen om belastningsregister). Såvida du inte är brottsmisstänkt i Danmark finns det därför ingen anledning att tro att din svenska registeruppgift är tillgänglig för dansk polis.

Uppgifter får även lämnas på begäran från domstol eller polis- eller åklagarmyndighet i stat som är ansluten till Interpol (12 § 2 st lagen om belastningsregister).

Med vänlig hälsning

Hanna MustafaRådgivare