FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/08/2022

Fråga om bifall av överklagande av avslagsbeslut enligt Förvaltningslagen 12 § 2 st.

Hej jag och min flickvän fick avslag på begäran om att avgöra vårt ärende hos migrationsverket så vi överklagade och fick rätt i domstol. Hur lång tid har migrationsverket på dej att fatta ett beslut angående vår ansökan ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att ni skriftligen begärde att Migrationsverket skulle avgöra ert ärende inom fyra veckor eftersom det gått mer än sex månader sedan ni lämnade in er ansökan (Förvaltningslagen 12 § 1 st.). Denna begäran avslogs av Migrationsverket men efter överklagan från er sida beslutade domstolen att bifalla er begäran om att ert ärende ska avgöras (Förvaltningslagen 12 § 2 st.).

Domstolen kan förelägga Migrationsverket att de ska avgöra ärendet inom en viss tid

I dessa fall där domstolen bifaller ett överklagande av ett sådant avslagsbeslut som ni fick från Migrationsverket blir Förvaltningslagen 49 § tillämplig. Den stadgar att domstolen vid bifall av överklagande av avslagsbeslut ska "besluta att förelägga den myndighet som har meddelat avslagsbeslutet att snarast eller inom den tid som överinstansen bestämmer avgöra det ärende som överklagandet avser". I detta fall verkar domstolen inte har beslutat att förelägga Migrationsverket att inom en viss tid avgöra ärendet. Jag skulle ändå uppmana er att ta en extra titt i beslutet för att se om inte domstolen förelagt Migrationsverket att avgöra ärendet inom en viss tidsfrist.

Migrationsverket ska avgöra ärendet "snarast"

Istället verkar det som att den andra delen av Förvaltningslagen 49 § blir tillämplig, att Migrationsverket "snarast" ska avgöra ärendet. Vad "snarast" innebär är tyvärr inget man kan ge ett exakt svar på, till exempel inom hur många dagar Migrationsverket måste avgöra ärendet, utan det varierar beroende på omständigheterna i det enskilda fallet.

Hoppas att detta hjälpte dig något, även om det inte gick att ge ett exakt svar för inom vilken tid Migrationsverket måste avgöra ert ärende!

Vänligen,

Isaac JurisRådgivare