FrågaFAMILJERÄTTGod man29/08/2018

Fråga om god man

Hej

Vilka rättigheter har god man att för personen ta del av journal och dokumentation.

Ingår det i att sörja för person

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 11 kap. 4 § föräldrabalken (FB) ska en god man tilldelas den som på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälpa att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja sin person. Det ska även finns ett behov om god man och i regel ska den som tilldelas god man samtycka till det. Den som blir tilldelad en god man förlorar inte sin rättshandlingsförmåga. Personen kan alltså fortfarande utföra bindande handlingar.

Vad god man får göra framkommer av 11 kap. 5 § FB. Normalt behöver en god man ha samtycke från sin huvudman för den rättshandling gode mannen utför åt sin huvudman, om inte rättshandlingen är inom sedvanlig daglig hushållning och inom sitt förordnande. Sedvanlig daglig hushållning är exempelvis sådant som normala inköp av kläder och livsmedel, men även fråga om hyresbetalning och annan liknande betalning. Men som ovannämnt har huvudmannen fortfarande kvar sin rättsliga handlingsförmåga och kan därmed ta kontakt med exempelvis banken och meddela att gode mannen inte får utföra vissa handlingar för huvudmannens räkning.

Att ta del av huvudmannens journal är en rättshandling som får anses ligga utanför sedvanlig daglig hushållning. Den gode mannen har således inte rätt till huvudmannens journal utan huvudmannens samtycke. detta till skillnad från en förvaltare som har rätt att se sin huvudmans journal utan samtycke.

Vänliga hälsningar,

Hanna MustafaRådgivare