FrågaFAMILJERÄTTGod man29/08/2018

Fråga om god man

Vad betyder det att bli god man åt sin mamma och hur blir jag det?

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt FB 11 kap 12§ är kraven för att en person ska kunna utses till god man att personen är rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig. Överförmyndarnämnden prövar personens lämplighet som godman. De formella kraven för att kunna utses som god man är att personen inte får vara underårig eller ha förvaltare förordnad för sig, FB 11 kap 12§. Vidare prövar överförmyndarnämnden om personen har ordnad ekonomi och om personen har tid att ägna sig åt uppdraget.Vad god man får göra framkommer av 11 kap. 5 § FB. En god mans huvuduppgifter är att företräda huvudmanen gentemot andra, det kan vara genom vardagsärenden, ekonomi eller handlingar till offentliga myndigheter. Normalt behöver en god man ha samtycke från sin huvudman för den rättshandling gode mannen utför åt sin huvudman, om inte rättshandlingen är inom sedvanlig daglig hushållning och inom sitt förordnande. Sedvanlig daglig hushållning är exempelvis sådant som normala inköp av kläder och livsmedel, men även fråga om hyresbetalning och annan liknande betalning

Huvudregeln är att din mamma måste samtycka till att få en god man (11 kap. 4 § FB). Om detta inte går, ska rätten hämta in läkarutlåtanden eller liknande för att kunna göra en bedömning om dina föräldrars hälsotillstånd (11 kap. 17 § FB). Eftersom du är en nära släkting kan du själv göra ansökan om godmanskap för dina föräldrar.

Din mamma kan föreslå dig som god man och då ska rätten respektera deras vilja, förutsatt att de tycker att du är lämplig (11 kap. 12 § FB). Domstolen gör en individuell bedömning. En god relation och nära kontakt till din mamma generellt skulle tala till din fördel. Normalt sker också en kontroll av belastningsregister och Kronofogdens register.

Vänliga hälsningar,

Hanna MustafaRådgivare