Fråga om man riskerar uppsägning på grund av ny anställning

En person har skrivit ett kontrakt med en annan arbetsgivare för att påbörja anställning hos dom om ca. ett halvår. Kan den nuvarande arbetsgivare säga upp personen när dom får veta det. Personen vill förståss jobba kvar på sitt nuvarande jobb ända fram tills den nya anställningen börjar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om arbetstagaren detta berör har en tillsvidare anställning förnärvarande, en så kallad fast anställning, så krävs det saklig grund för att bli uppsagd från anställningen. Det innebär att vissa omständigheter måste föreligga för att det ska anses finnas en giltig grund för uppsägning. Saklig grund brukar man dela in i "arbetsbrist" och "personliga skäl". (7 § lagen om anställningsskydd)

Arbetsbrist berör de fall där arbetsgivaren måste skära ner på anställda, vilket inte är aktuellt i det här fallet. Personliga skäl berör fall där upphörandet av anställningen hänför sig till den anställde, att man som arbetstagare exempelvis mittskött sig på jobbet eller inte kan uppfylla sina arbetsuppgifter.

Att en arbetstagare ska byta anställning är inte en saklig grund för uppsägning. Utan personen har rätt att behålla sin anställning. arbetstagaren måste däremot säga upp sig i rätt tid i förväg, så att uppsägningstiden hinner löpa ut innan den nya anställningen börjar.

Under uppsägningstiden är arbetstagaren skyldig att jobba kvar och arbetsgivaren har under denna tid möjlighet att hitta en annan anställd. Arbetsgivaren har alltid rätt till 1 månads uppsägningstid vid fall där arbetstagaren säger upp sig. (11 § lagen om anställningsskydd) Anställningsavtalet kan däremot reglera en längre tid. Det är därför viktigt att personen kollar upp vilken uppsägningstid som gäller och säger upp sig i tid, så att uppsägningstiden hinner löpa ut innan den nya anställningen börjar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare