FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/11/2017

Fråga om rätt att lösa pant samt om rätt att kräva att få se testamente

I samband med att vi tog lån till en bostadsrätt, visade sig det att min man hade, för mig okända, kreditlån på dryga miljonen. För att vi skulle få låna till vår bostad pantsatte svärfar en övernattningslägenhet värd ca 2 miljoner. Ett år har gått och svärfar kräver att vi lånar på vår bostad för att lösa panten. Kan han kräva det? Det finns inget sådant avtalt utan min man betalar av den miljonen på 10 år . Maken är snart 60, enda barnet och svärföräldrarna är +80. Det finns alltså ingen annan arvinge. Svärfar kräver också att få vårt testamente. Har han rätt till det? Jag har oförskyllt hamnat i denna släktfejd.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så har din svärfar pantsatt sin lägenhet som säkerhet för det lån som ni har tagit för att kunna köpa er en bostad. Om ni inte har något avtal som reglerar förhållandet mellan er och din svärfar så kan han inte kräva att ni lånar på er bostad för att lösa panten. Om din svärfar gått i borgen för ert lån och han får betala på det för att ni inte kan göra det, så har han rätt att kräva de pengarna av er (s.k. regressrätt).

Han kan inte heller kräva att få ert testamente, det finns ingen laglig grund för detta.

Sammanfattningsvis så kan din svärfar inte kräva (på laglig väg) att ni gör något av det som han vill att ni ska göra.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Om du har några kompletterande frågor kan du kontakta mig på zorba.hallsten@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare