Fråga om rätten att säga upp sig under sjukskrivning

Är sjukskriven sedan 8 mån. Pga utbrändhet. Kommer inte att kunna återgå till arbetet dom närmsta 6-7 månaderna.

Min fråga; kan jag säga upp mig under den tiden för att kunna arbetsträna framöver och kanske få ett annat arbete?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, du har rätt att säga upp dig när du är sjukskriven. Då gäller alltid rätt till minst en månads uppsägningstid om inte annat har avtalats mellan dig och din arbetsgivare (se här). Det innebär att i minst en månad kommer anställningsvillkoren stå kvar, sen är det fritt fram för dig att arbetsträna och söka nytt jobb!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare