Fråga om registrering av äktenskapsförord

Hej!

Har anlitat er tidigare för att skriva äktenskapsförord och gåvobrev.

Nu är äktenskapsförord registrerad hos skatteverket. Skall det registreras ytterligare hos Lantmäteriet? Skall skicka in ansökan om lagfart på gåvan till Lantmäteriet, skall äktenskapsförord skickas med?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, äktenskapsförorden behöver enbart registreras hos Skatteverket för att vara giltiga. Kom ihåg dock att om äktenskapsförorden ändras med tiden, så skall ny registrering hos Skatteverket göras för att de nya äktenskapsförorden ska vara giltiga!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare