FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/02/2018

Fråga om särskilda krav vid flyttstädning

Hej på er!

Hyresvärden kräver till flyttstädning att jag måste rengöra alla vattenlås.

Måste jag göra det?

Mvh Vicky

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som reglerar skyldigheten för en hyresgäst att flyttstäda. Det beror helt på vad du som hyresgäst och din hyresvärd har kommit överens om. En sådan överenskommelse bör då innehålla t.ex. om flyttstädning ska utföras, i vilken omfattning och vad som händer ifall hyresgästen inte uppfyller kraven i överenskommelsen.

Har du och din hyresvärd inte kommit överens om hur flyttstädet ska gå till så kan hyresvärden inte på några rättsliga grunder kräva att du rengör vattenlåsen. Man kan däremot säga att det finns en sedvana inom hyresbranschen att man återställer och städar bostaden vid utflyttning så att den är i samma skick som när man flyttade in i den.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare