FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt07/05/2018

Fråga om tidsfrist för åklagaren att väcka åtal för ekobrott

Hej,

Jag läste någonstans att efter att man fått hem försändelserna om att förundersökningen är avslutad och har möjlighet att inkomma med någon mer information/liknande ska man få svar på om det väcks åtal eller ej så fort som möjligt men inom 50 dagar. Det gäller efter avslutad förundersökning hos ekobrottsmyndigheten.

Jag minns inte vart jag läste detta, men kan det stämma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

ekobrottsmyndighetens hemsida framgår det att mindre allvarliga ekobrott brukar utredas på ungefär 50 dagar. Är brottet allvarligare tar utredningen längre tid. Det finns dock ingen konkret tidsfrist som åklagaren måste förhålla sin inom, förutom att åtalet måste väckas innan brottet har preskriberats. Att ett brott preskriberas innebär att den misstänkte inte längre kan ställas till svars för brottet. Preskriptionstiden beror på hur långt straffet är (se här).

Sammanfattningsvis måste alltså åtal väckas innan brottet preskriberats vilket innebär att tiden beror på vilket brott som begåtts. Är brottet av mindre allvarligt slag brukar det däremot ta ungefär 50 dagar innan åtal väcks. Men då denna tidsram inte är lagstadgad är det inget som säger att det inte får eller kan ta längre tid. Den enda tidsram åklagaren måste hålla sig inom är alltså innan brottet har preskriberats.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare