Frågan omfattas ej av Lawlines gratisrådgivning

Hej. Jag förlorade mitt öga när jag var 19 år genom att jag fick en glas flaska i ögat. Jag fick göra fyra operationer och förlorade all syn. Idag är jag 23 år och fick äntligen lite svar från försäkringskassan. De antyder på att jag är 11.6 procent invalid på grund av min skada och att jag har rätt att få 216.000 kronor för det.. Då undrar jag ifall det är ett dåligt / bra belopp i och med att jag inte kan någonting utav det här och inte begriper mig på hur man räknar eller kommer fram till det. Tack

Med vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Dessvärre är det svårt för mig att över internet avgöra hur stor ersättning du borde kunna ha rätt att kräva av försäkringskassan med anledning av din skada. En sådan bedömning ingår tyvärr inte heller i Lawlines gratisrådgivning. Om du vill ha hjälp med att bedöma om du skulle kunna kräva mer ersättning från försäkringskassan måste jag därför hänvisa dig till att kontakta vår juristbyrå. Du kan enkelt boka tid hos vår juristbyrå genom denna länk. En allmän diskussion med våra jurister på vår juristbyrå om chanserna för dig att få ut mer av försäkringskassan kostar ingenting för dig. Det är först om du vill att våra jurister ska gå vidare med ärendet (genom att exempelvis stämma försäkringskassan) som det börjar kosta pengar (priset gör ni upp om och du kommer aldrig att behöva betala mer pengar än det ni gemensamt kommit överens om).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare