Frågor rörande webbshop, avtal, arbetsrätt, domännamn.

Hej

Vi har råkad att samarbeta med en oseriös kille som gör hemsidor ( webshop) där kunderna lämnar in sina uppgifter när de handlar osv

Killen fick betald för hela arbetet han gjorde och med tiden fick jobb hos oss och jobbade i några månader , sedan slutade sin anställning

Nu han han kontroll till hemsidan i grunden vilket vi har också men han vill inte ger oss huvud nycklen till panelen så att han inte har tillgång till sidan alls där sker mycket försäljning , vi vill inte att han ska ha kontroll över våran sida men han vägrar att flytta webhotellet till våran privat

Har han rätt att göra det när vi äger företaget som säljer ca 10 mil per år ?

Detta är inte hela

Medan han jobbar så bad han mig om hjälp att beställa åt honom några varor på nätet åt honom på 34 983 kr och då skulle han betala efter ca 1 vecka

Han gjorde en beställning och jag betala med mitt kort , han tog sina grejer men betala aldrig skulden , vi kom överens att han skulle jobba hos oss ett tag till tills han betalas av sin skuld men han missköt jobbet tottalt med mening bara för att jag ska sparka honom ( han var på provanställning )

Jag gav 2 eller 3 veckor tid att sluta och det blev så

Vi skrev avtal att han skulle göra en ny hemsida till oss med de skulden med tanken på att h

Vi blir jätte oroliga att han av någon anledning skadar våra kunder igenom att ta tag på deras org nr eller personnr osv med tanken på att han är mycket datakunskap och han har inte bra background

Vad gör vi i detta fall?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du valt Lawline för att besvara din fråga! Frågan är komplicerad eftersom den är avtalsrättslig, immaterialrättslig och möjligen köprättslig.

Den viktigaste frågan för dig är vem som äger domännamnet., det framgår dock inte ur din fråga vem som äger domännamnet.

Ditt företagsnamn/firmanamn är varumärkesskyddat då bolaget är registrerat hos bolagsverket enligt Firmalag (1974:156). Om webbshoppen har samma namn som ditt bolag och du äger domännamnet kan det utgöra varumärkesintrång om en utomstående person använder webbshoppen under ditt företagsnamn efter att ert avtal går ut. Beroende på vad ni har avtalat kan det vara möjligt att rättsligt kräva att IT-konsulten lämnar ut huvudnyckeln till panelen men era avtal måste granskas av en jurist för att kunna bedöma detta.

Angående varorna som IT-konsulten beställde verkar det som att ni endast har muntligt avtal om dessa, muntliga avtal gäller men är svårare att bevisa. Det du kan göra är att rikta ett betalningskrav mot honom om att han ska betala senast om till exempel en vecka. Om han inte betalar kan du ansöka om betalningföreläggande via kronofogden, i ditt företags namn om du betalat med företagskortet eller som privatperson.

Svar

Du bör granska dina avtal om webbshoppen och vilka rättigheter du och IT-konsulten har enligt avtalet. Du ska också granska det anställningsavtal eller avtal om tjänst som du har med IT-konsulten

Jag kommer att ringa dig tisdag den 3:e april ca kl 16.00 om tiden inte passar så kan du mejla mig. Vi kommer att reda ut vissa saker under samtalet eftersom en del information saknas för att jag ska kunna ge dig något bra svar.

Rekommendation

Det är bra om du börjar med anlitar en jurist som granskar ert företags avtal med IT-konsulten och de andra avtalen med honom. Gällande det muntliga köpet kan ni skicka ett skriftligt betalningskrav för varorna som IT-konsulten har köpt. Skicka helst kravbrevet med rekommenderat brev hos posten. Om han inte betalar kan ni ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten som då kan utmäta skulden.

Jag rekommenderar att ni avslutar samarbetet med han som gör hemsidan/webbshoppen eftersom ni inte har något förtroende för honom längre men först måste du granska avtalen mellan företaget och honom.

Om ni vill anlita en av Lawlines jurister kan ni mejla mig, då sätter jag dig i kontakt med en av våra jurister.

Vänligen,

jessica.konduk@lawline.se

Jessica KondukRådgivare