FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/06/2018

Framtidsfullmakt för att bestämma vem som ska förvalta ens egendom när man själv inte längre kan ta tillvara sin rätt

Jag och min sambo skulle vilja skriva ett avtal med varandra att om något hände en av oss så skulle partnern till 100 % kunna råda över förvalta partnerns tillgångar fullt ut. således sälja huset eller aktierna.

vad heter ett sådant avtal?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Ni skulle kunna skriva en så kallad framtidsfullmakt. I en framtidsfullmakt kan ni, medan ni fortfarande är friska, peka ut vem eller vilka personer ni vill ska fatta beslut åt er när ni inte längre kan göra det själva. Enligt 4-5§§ lagen om framtidsfullmakter krävs att framtidsfullmakten, för att vara giltig, är skriftlig samt underskriven av två vittnen vid samma tillfälle, att det framgår vem eller vilka som är fullmaktshavare, vilka angelägenheter fullmakten omfattar samt vilka villkor som i övrigt ska gälla.

Det finns en mall kring hur man upprättar en framtidsfullmakt ni kan ta del av här.

Skulle något hända någon av er och ni inte har upprättat en framtidsfullmakt kommer det att utses en god man för att bevaka era rättigheter, föräldrabalken 11:4.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare