Gäldenär betalar inte av enligt fastslagen avbetalningsplan

Hej. Jag har haft en muntlig förberedelse på tingsrätten om att min svarande är skyldig mig pengar. Domaren skrev en dom. I domen står att svaranden ska betala mig ett visst belopp varje månad varje sista datumet i månaden. I domen även står att om hon inte betalar i tid så förfaller hela det yrkade beloppet på henne. Vad händer om hon inte betalar mig enligt vad som står i domen ? Får jag mina pengar ändå fast från ett annat håll ? Eller hur funkar Det ? Tack ! Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så har du fått en dom från tingsrätten där din svaranden har dömts skyldig till att betala ett visst belopp till dig. Svaranden ska dock betala av denna skuld till dig utefter en avbetalningsplan och avbetalning sker med visst belopp i slutet på varje månad. Om svaranden inte betalar i enlighet med avbetalningsplanen så förfaller hela det yrkade beloppet.

Innebörden av meningen "hela det yrkade beloppet förfaller på henne" innebär att om svaranden inte betalar av sin skuld till dig enligt avbetalningsplanen som följer av domen, så kommer hon att bli skyldig att betala av hela skulden på en gång till dig. Således om svaranden någon månad inte erlägger den betalning hon ska, så kan du kräva henne på hela beloppet med en gång. Du behöver då inte längre respektera hennes rätt att tidigare betala av skulden över tid. Detta innebär dock inte att du får dina pengar från annat håll, det är fortfarande svaranden som är skyldig dig pengar och som ska betala av sin skuld till dig.

Om du behöver hjälp med att kräva någon på ett belopp kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om "betalningsföreläggande", detta gör du här. KFM kommer då att hjälpa dig driva in din skuld.

Hoppas detta var svar på din fråga! Ifall du vill ha hjälp att göra en ansökan till KFM så kan vi hjälpa dig med detta, se här.

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare