FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/10/2018

Gäldenärsbyte och avtal om förskott på betalning

Hej,

Vi står inför en skilsmässa. Min man har inte råd att lösa ut mig, gällande huset. Vi vill skriva ett kontrakt där han övertar befintliga lån fram till ett datum vi bestämt. Därefter skall huset säljas. Kan han ge mig ett ''förskott'' på den del som jag ska ha vid försäljning vid kontraktskrivandet? Dvs. ett förskott på 100 000? Bostaden är värd det dubbla och kontraktet skall gälla/löpa under några månader.

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänt dig till Lawline.

I Sverige har vi fri avtalsfrihet och det går utan problem att avtala om att din man tar över alla lån på fastigheten, betalar ett förskott till dig och avtala att det ska gälla en specifik tid eller tills fastigheten har sålts.

Vad ni borde tänka på är att skriva ett skriftligt avtal och optimalt vore att be en jurist göra det åt er.

Även så önskar du genomgå ett så kallat gäldenärsbyte, alltså att någon ska ta över ditt lån i fastigheten. För att ett gäldenärsbyte ska kunna ske så måste borgenären, antagligen en bank i detta fallet, gå med på bytet av gäldenär. Det borde inte vara några problem då fastigheten står som säkerhet för lånet, men som sagt måste det avtalas med banken.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till med avtalet!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare