FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/04/2017

Gäller kollektivavtal för oorganiserade?

Hej,

Jag är oorganiserad på en arbetsplats med kollektivavtal. Vad gäller uppsägningstid. LAS eller kollektivavtal för min del?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Som oorganiserad så är du inte bunden av kollektivavtalet, utan bara av ditt anställningsavtal. (26 § medbestämmandelagen e contrario)

Det är ofta så att det i anställningsavtalet hänvisas till kollektivavtalet. I så fall gäller den uppsägningstid som står i kollektivavtalet.

Om det inte hänvisas till kollektivavtal i anställningsavtalet, men det finns ett kollektivavtal som arbetsgivaren tillämpar på arbetsplatsen så har kollektivavtalet s k utfyllande verkan på ditt anställningsavtal. Ditt anställningsavtal innehåller i så fall därigenom den uppsägningstid som gäller enligt kollektivavtalet. Detta är en regel som bildats i arbetsdomstolens praxis (AD 2007 nr 90 m fl).

Om arbetsgivaren inte tillämpar ett kollektivavtal, eller om ni i anställningsavtalet kommit överens om vilka uppsägningstider som ska gälla, så gäller inte uppsägningstiderna i kollektivavtalet. Då gäller istället uppsägningstid enligt LAS och anställningsavtalet.

Du måste därför:

- Läsa anställningsavtalet för att ta reda på om det hänvisas till kollektivavtal, eller om det anges vilka uppsägningstider som ska gälla för dig. Om inte så:

- Ta reda på om kollektivavtal tillämpas på arbetsplatsen, det gör du enklast genom att fråga arbetsgivaren.

Kom ihåg att:

Om det direkt i anställningsavtalet anges en uppsägningstid som är mindre än vad du har rätt till enligt LAS så gäller uppsägningstid enligt LAS.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan så ska jag försöka reda ut eventuella frågetecken.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare