FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt16/04/2018

Gäller skadeståndslagen om en anlitad fönsterputsare skadar mig genom vårdslöshet?

Om jag anlitar ett en vän eller ett företag för fönsterputs och putsaren skadar mig genom vårdslöshet, då är det väl skadeståndslagen som gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enkla svaret är: ja, skadeståndslagen (SkL) gäller om inget annat har avtalats. Jag ska nedan förklara lite mer utförligt exakt vad som gäller.

Skadeståndslagen gäller, om inget annat har avtalats.

Till att börja med vill jag nämna att skadeståndslagen är dispositiv. Det vill säga om du och fönsterputsaren har avtalat om ansvar för skador på ett annat sätt än vad som framgår av skadeståndslagen så gäller detta framför skadeståndslagen (1 kap. 1 § SkL). Motsatsvis så gäller alltså skadeståndslagen om ni inte har avtalat om något annat.

Utgångspunkten i lagen: Den som orsakar skada ska ersätta skadan

Utgångspunkten i skadeståndslagen är att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar person- eller sakskada ska ersätta skadan (2 kap. 1 § SkL). Om en fönsterputsare skulle skada dig genom vårdslöshet skulle detta alltså vara en personskada som fönsterputsaren/företaget är skyldig att ersätta enligt skadeståndslagen. Detta gäller oavsett om det är en vän eller ett företag som du har anlitat till att putsa fönster.

Arbetsgivare ska ersätta skada som arbetstagare orsakar av vårdslöshet i tjänst

Skadeståndslagen har en annan regel som säger att den som har arbetstagare i tjänst som orsakar en skada genom fel eller försummelse i tjänsten ska ersätta skadan (3 kap. 1 § SkL). Detta innebär att om du har anlitat ett företag för att putsa fönster så är det arbetsgivaren/företaget som ska stå för personskador som fönsterputsaren har orsakat av vårdslöshet i tjänsten. Om det däremot är en vän du har anlitat, som inte är anställd av någon, så gäller inte denna regel utan fönsterputsaren får då själv stå för skadorna.

Fönsterputsarens/företagets försäkringsbolag kan bli inblandat

Det är sannolikt att fönsterputsaren eller arbetsgivaren till fönsterputsaren har en försäkring som täcker eventuella skador på personer och saker som uppkommer i tjänsten. Skadeståndslagen gäller fortfarande, och fönsterputsaren/företaget blir skyldiga att betala skadestånd, men det finns möjlighet att det är ett försäkringsbolag som i slutändan betalar ut pengar för skadorna. Det är bara en sak som kan vara bra att ha i åtanke.

Ytterligare frågor?

Om du har några funderingar kring det jag nu skrivit är du välkommen att ställa en ny fråga. Du kan också vända dig till mina kollegor här på Lawline via telefon på nummer 08-533 300 04.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare