Gäller tidigare samboavtal på ny bostad?

Jag och min sambo skrev ett samboavtal när vi flyttade till ny lägenhet

där det står att var och en tar med sig sitt vid en eventuell separation,

efter 3 år köpte vi ny bostad och min fråga är om avtalet fortfarande gäller.

Jag har betalt kontantinsatsen vid bägge bostadsköpen och min sambo har inte betalt något

Vi står bägge för lånet på bostaden. Vad gäller beträffande kontantinsatsen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det kort och gott står i samboavtalet att var och en tar med sig sitt vid en eventuell separation så tolkar jag det som att detta även gäller det senare bostadsköpet och då även kontantinsatsen. Det vill säga du har rätt att få tillbaka så mycket som du betalat in.

Om det däremot står specificerat i samboavtalet att specifikt den första bostaden (med fastighetsbeteckning och så vidare) ska undantas från sambolagen, så bör den nya lägenheten räknas som samboegendom och kontantinsatsen ska då falla in under samboegendom den också.

Slutligen så är det alltså lite beroende på hur ni uttryckt er i samboavtalet och det är svårt för mig att ge ett hundraprocentigt korrekt svar utan att se avtalet. Men jag hoppas att du med hjälp av mitt svar kan utläsa hur ert samboavtal bör tolkas!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare