Gäller turordningsreglerna om man får ett erbjudande om omplacering till annan enhet (ett annat dotterbolag) inom koncernen i samband med en organisationsförändring?

Hej

Gäller turordningsreglerna om man får ett erbjudande om omplacering till annan enhet (ett annat dotterbolag) inom koncernen i samband med en organisationsförändring? Kollektivavtal finns.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör omplacering av tjänst kikar vi närmare på anställningsskyddslagen (LAS). Vi kommer även att i viss mån beröra relevanta rättsfall.

Nej, turordningsreglerna gäller inte vid omplacering

Turordningsreglerna tillämpas endast när det blir tal om uppsägning på grund av arbetsbrist (22 § LAS).

Innan en arbetsgivare säger upp någon måste däremot arbetsgivaren utreda om det finns några möjligheter till omplacering, den så kallade omplaceringsskyldigheten (7 § andra stycket LAS).

Omplaceringsskyldigheten gäller dock bara på den enhet som den anställde jobbar på idag, och inte som i det här fallet på ett dotterbolag inom koncernen. Arbetsgivaren har därför ingen skyldighet att omplacera den anställde till den andra enheten.

Utöver omplaceringsskyldigheten har arbetsgivaren även en mer vidsträckt omplaceringsrätt, och i enlighet med denna kan arbetsgivaren omplacera vem han eller hon vill till dotterbolaget, oavsett turordningsreglerna, vilket har konstaterats av arbetsdomstolen i bland annat AD 2009:50 och AD 2011:30.

I och med att arbetsgivaren omplacerar den anställde blir det aldrig tal om en uppsägning, och därför aktualiseras heller aldrig turordningsreglerna. När inga omplaceringsmöjligheter finns kvar, först då aktualiseras också turordningsreglerna.

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, även om svaret är komplicerat.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare