Gäller upphovsrättens skydd när konstnären vill vara anonym?

Hej, Vi är två personer som funderar på att starta ett bolag och en tillhörande hemsida att sälja konst på. Våra konstnärer som vill samarbeta med oss i detta uppskattar diskretion och vill göra konst under nom de plume dvs. utan namn. Istället funderar vi således på att sätta vårt varumärke på alla tavlor som säljs via oss. Skulle detta generera samma skydd för konsten som om denna istället hade signerats? Tacksam för svar! Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Er fråga rör immaterialrättens område vilken upphovsrätten är den del av. Bestämmelser om upphovsrätt finner vi i upphovsrättslagen, URL och jag ska nedan redogöra för vad som kan gälla.

Upphovsrättslagen

En konstnär som har skapat en tavla kan skyddas av upphovsrätten (1 kap. 1 § URL). Enda kravet som ställs är originalitet. Kriteriet innebär att verket utgör en egen intellektuell skapelse skapat av fria och kreativa val och fått en personlig prägel. Kravet brukar anses vara lågt ställt. Kort sagt innebär det att verket inte får vara för likt någon annans. Uppfyller tavlorna i fråga detta uppkommer skyddet formlöst, d.v.s. att det inte krävs någon registrering eller liknande, utan verket skyddas direkt vid skapandet. Upphovsrätten ger upphovspersonen dels en ekonomisk ensamrätt att framställa exemplar av verket, sprida det till allmänheten m.m. (1 kap. 2 § URL), dels en ideell rätt att bli namngiven och en respekträtt innebärande att verket inte får ändras eller framföras på sätt som kan anses kränkande för upphovspersonen (1 kap. 3 § första och andra stycket URL). När ett verk är utgivet och konstnären är okänd och inte angiven är det utgivaren av verket som presumeras vara upphovsperson (1 kap. 7 § URL).

Ert fall

I ert fall vill konstnärerna förbli anonyma, och under förutsättningen att de samtycker till att ni sätter ert varumärke på dem är det tillåtet. Vidare presumerar jag att tavlorna uppnår kravet på originalitet, och således skyddas av upphovsrätten då det som sagt inte krävs någon registrering, utan skyddet uppkommer formlöst direkt vid skapandet. Att ni sätter ert varumärke som signatur istället för konstnärens signatur på tavlan påverkar därför inte det upphovsrättsliga skyddet.

Om ni har ytterligare frågor är ni varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare