Gäller uppsägningstiden i mitt anställningsavtal eller reglerna i LAS?

Hej, jag ska själv säga upp mig från min tillsvidare anställning där jag jobbat i 4år och 3månader.

Enligt mitt anställningsavtal står det att jag har 3månaders uppsägningstid men att min arbetsgivare har enligt LAS. Har jag då 3månaders uppsägning? Eller gäller LAS för mig med med 1månads uppsägning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt till tre månaders uppsägningstid

Ditt anställningsavtal innebär att du har tre månaders uppsägningstid om du säger upp dig själv. Eftersom du skriver att du ska säga upp dig själv så har du alltså rätt till tre månaders uppsägningstid i enlighet med avtalet.

Om däremot din arbetsgivare skulle säga upp dig så räknar man ut hur lång uppsägningstid du har rätt till beroende på hur länge du har jobbat hos din arbetsgivare. Ju längre du har jobbat desto längre uppsägningstid har du rätt till. (11 § LAS) Om din arbetsgivare skulle säga upp dig har du enligt 11 § 2 st 2 punkten rätt till tre månaders uppsägningstid eftersom du har varit anställd i mer än 4 år men mindre än 6 år.

I ditt fall råkar du alltså ha tre månaders uppsägningstid både om du säger upp dig själv eller blir uppsagd av din arbetsgivare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare