FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/12/2018

Går det att anmäla ett brott långt i efterhand?

Ett barn som nu är 29 år blev under sin uppväxt slagen, psykiskt misshandlad och kränkt av sin far. Hår det att anmäla nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är väldigt generellt ställd, vilket gör att jag har svårt att svara mer specifikt. Jag ska däremot försöka ge en övergripande förklaring.

Först och främst beror det helt på hur länge sedan brotten begicks. Att gå till polisstationen och upprätta en anmälan kan man alltid göra, däremot kommer utfallet av anmälan variera lite beroende på olika faktorer. Den första är alltså tid - har brotten begåtts för länge sedan kan de ha preskriberats. Att ett brott är preskriberat innebär att man inte längre kan bli dömd för brottet. Preskriptionstiderna varierar även de, och finns reglerade i Brottsbalken. För att veta vilken preskriptionstid som finns behöver man även veta vilken typ av brott som är aktuellt samt vilken straffskala som finns. Preskriptionstiden grundas nämligen på straffskalan, ju lägre straffskala desto kortare preskriptionstid. Exempelvis mord och andra väldigt grova brott har ingen preskriptionstid alls numera.

Det är lite svårt för mig att svara på precis vilka brott som är aktuella i ert fall, men exempelvis misshandel skulle troligtvis kunna vara aktuellt. Misshandel finns i 3 kap 5 § BrB och har två års fängelse som högsta påföljd. I 35 kap 1 § står när brotten preskriberas. I detta fall var straffet maximalt två år, då är preskriptionstiden fem år. Givetvis kan det finnas andra brottsrubriceringar som är aktuella i ert fall, vilket givetvis kan ändra huruvida preskription är aktuellt eller inte.

Oavsett utfallet av anmälan kan du alltid anmäla brottet till polisen eftersom ditt barn blivit utsatt för brott. Det är sedan upp till polis och åklagare att ta ställning till om/hur en utredning ska tas vidare. Jag skulle rekommendera att göra en anmälan om det är något du och ditt barn vill, då det kan vara svårt för er som privatpersoner att veta vilka exakta brott som är aktuella och huruvida de är preskriberade eller ej. Det är dock viktigt att vara medveten om att det eventuellt inte kommer hända något, med tanke på att brotten skedde så långt tillbaka i tiden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare