FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/09/2018

Går det att bryta ett muntligt avtal vid köp mellan privatpersoner om man ångrar sig?

Hej!

Går det att bryta ett muntligt avtal vid köp av bil mellan privatpersoner, är att man ångrat sig ett rimligt själ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När privatpersoner köper saker av varandra gäller köplagen (KöpL). Det du och säljaren har kommit överens om går dock före det som står i lagen, eftersom avtalsfrihet gäller.

Ingen ångerrätt enligt lag men om ni avtalat om det kan du ångra dig

Du har inte någon ångerrätt enligt lag när du köper något, exempelvis en bil, av en annan privatperson. Om du och säljaren har kommit överens i ert muntliga avtal om att du har en ångerrätt blir det annorlunda. Då har du ångerrätt enligt de villkor ni kommit överens om.

Vill du få köpet att återgå måste det finnas grund för hävning

Det enda sättet att få köpet att gå tillbaka är om det finns någon grund för att häva köpet. Du har rätt att häva köpet om säljaren ska leverera bilen och leveransen blir så sen att den kan anses ha väsentlig betydelse för dig (KöpL 25 §). Du kan också häva köpet om det är något fel på bilen och felet är av väsentlig betydelse för dig (KöpL 39 §).

Det betyder helt enkelt att du bara kan häva köpet om bilen levereras sent eller är felaktig och det leder till stora problem för dig. Det går inte att häva köpet för att du ångrar dig.

Sammanfattningsvis har du inte ångerrätt enligt lag när du köper en bil av en annan privatperson. Om ni kom överens om ångerrätt i ert avtal har du däremot rätt att ångra dig. Då gäller villkoren för ångerrätten som ni kom överens om. Vill du få köpet att återgå i den här situationen måste det finnas grund för hävning och det kräver att bilen levereras alldeles för sent eller har något fel.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du funderar på något annat är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare