FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/06/2018

Går det att flytta vårdnaden får en förälder till någon annan?

Hej, just nu är min pappa min enda vårdnadshavare eftersom min mamma är död. Men jag har bott i flera olika familjehem sen jag var 8 år och jag är nu 16 år. Att min pappa fortfarande är min vårdnadshavare komplicerar en massa saker då jag inte vill ha kontakt med han alls och socialtjänsten har till och med sagt att jag aldrig kommer återvända till han. Går det då inte att göra en vårdnadsöverflyttning till min syster?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelserna som vårdnad finns i föräldrabalken (FB). Jag kommer i mitt svar att gå igenom vad som gäller enligt lag om att ändra vårdnaden. Jag kommer sedan gå in på vad som gäller mer specifikt i ditt fall. Jag hoppas att du kommer få svar på din fråga!

Vårdnaden kan flyttas över till den eller de personer som har vårdat och fostrat barnet
När ett barn har växt upp och fostrats någon annanstans än i föräldrahemmet kan vårdnaden flyttas över om det är uppenbart att det är bäst för barnet. Vårdnaden kan då flyttas över till den eller de personer som har fostrat barnet, FB 6 kap 8 § 1 st. Den eller de personer som får vårdnaden blir särskilt förordnade vårdnadshavare. Det är socialnämnden som väcker talan i domstol om att vårdnaden ska flyttas över, FB 6 kap 8 § 2 st.

Barnets bästa är avgörande för om vårdnaden ska ändras
När domstolen avgör om vårdnaden ska ändras eller inte ska barnets bästa vara avgörande, FB 6 kap 2 a §. Barnets bästa anses enligt lag vara en god och nära kontakt med föräldrarna och att barnet inte utsätts för risker.

Om din syster anses vara lämplig för att ge dig omvårdnad, trygghet och en god fostran kan domstolen besluta att vårdanden ska flyttas över till henne
För att din syster eller någon annan ska kunna förordnas som särskild vårdnadshavare för dig ska det vara uppenbart att det är bäst för dig att vårdanden flyttas över. Eftersom du inte har bott hos din pappa på minst åtta år så borde det tala för att det är bättre för dig att någon som är mer närstående får vårdnaden om dig. Eftersom du har fyllt 16 år ska domstolen ta hänsyn till vad du vill. Om du vill att din syster får vårdnaden om dig så talar det alltså för att domstolen kommer besluta att flytta över vårdnaden till henne. Den som får vårdnaden ska vara lämplig för det och måste vara myndig, FB 6 kap 10 a §.

Det går inte att på förhand säga vad domstolen kan komma att besluta, dvs om det kommer besluta att vårdnaden ska flyttas över eller inte. Det som går att säga är att det finns en möjlighet att få vårdnaden prövad i domstol.

Eftersom det är socialtjänsten som väcker talan i domstolen om att vårdnaden ska ändras så rekommenderar jag att du berättar för socialtjänsten vad du vill. Du behöver alltså uppmärksamma dem på att det borde vara mycket bättre för dig om vårdnaden flyttades över från din pappa till din syster.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare