FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/02/2017

Gåva av andel i bostadsrätt

Hej.

Min man och jag äger en bostadsrätt. Vi vil nu överlåta 10% av bostadsrätten i form av en gåva. Blir det några skattemässiga konsekvenser för oss eller för henne?

Hur går vi praktiskt tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvor är skattefria, se 8 kap. 2 § inkomstskattelagen. Såvida ni inte tar emot någon motprestation är gåvan alltså skattefri.

Gåvomottagaren hamnar i er skattemässiga situation när denna tar emot andelen. Detta innebär att denne bara, när försäljning sker, bara har rätt att dra av ett så stort omkostnadsbelopp på andelen som ni skulle ha kunnat göra. Detta brukar kallas kontinuitetsprincipen.

Rent praktiskt bör ni skriva ett gåvobrev där gåvan specificeras. Om ni behöver hjälp med upprättandet av ett sådant så kan ni använda er av vår tjänst via vår hemsida, här.

Jag hoppas att ni fått svar på er fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare