FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/08/2017

Gåva och laglott

Hej, undrar om en förälder som har ett barn inom äktenskapet och två särkullebarn kan skänka bort sin del av fastighet till bröstarvingen som gåva?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bröstarvingar är i första arvsklassen vilket innebär att de har rätt att ärva efter sin förälder. Har ingenting annat angetts i ett testamente, delar de lika på arvet och får således ut en arvslott. En förälder kan däremot testamentera annat, men aldrig göra så att en bröstarvinge blir helt utan arv då en bröstarvinge alltid rätt att få ut en laglott ur arvet från sin förälder. En laglott är hälften av en arvslott, enligt 7 kap 1 § i Ärvdabalken (ÄB).

Om man ger ett av sina barn en större gåva under sin livstid kan det komma att betraktas som ett förskott på arv när man avlider. Man kan däremot upprätta ett gåvobrev då gåvan ges, där man anger att gåvan inte ska anses vara ett förskott på arv. Trots detta, kan en stor gåva med syfte att snedfördela ett arv komma att gå emot reglerna mot laglott. Gör gåvan det, kan det barnet som tagit emot denna komma att få betala tillbaka till sina syskon i framtiden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare