Ge halva huset som gåva till sambo

Jag och min sambo har varit tillsammans i 6 år och bott ihop i 1,5 år, han har ett hus som är värt 2 milj och har lån på ca 1,3 kvar. Vi har nu bestämt att jag ska också stå som ägare på huset samt att huset behöver renoveras. Kan han delge mig huset som gåva så att både han och jag står för huset, jag tar ett lån för ombyggnationen som kompensation för det han har stått för i huset? Är detta realistiskt eller ska man gå tillväga på något annat sätt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Överlåtelsen

Vid överlåtelse av fastighet genom gåva gäller den s.k. huvudsaklighetsprincipen som innebär att en överlåtelse av en fastighet ska ses som en gåva om ersättningen understiger fastighetens taxeringsvärde. Om ersättningen överstiger taxeringsvärdet ses överlåtelsen som ett köp. Taxeringsvärdet motsvarar 75 % av fastighetens marknadsvärde.

Vid gåva av fastighet aktualiseras ingen skatt, då gåvoskatten är avskaffad i Sverige. Dock kan stämpelskatt aktualiseras på gåvor i vissa fall. Stämpelskatt på gåvor kan komma att aktualiseras om gåvotagaren ska överta något lån eller annars betala någon form av ersättning för gåvan. Avgörande är hur stor ersättningen för gåvan är i förhållande till föregående års taxeringsvärde på fastigheten. Om ersättningen uppgår till 85 % eller mer av taxeringsvärdet ska stämpelskatt betalas, vilket då sker på samma sätt som om fastigheten hade köpts. Eftersom det är halva fastigheten som ges i gåva jämförs eventuell ersättning med halva taxeringsvärdet. Alltså kan din sambo ge dig halva fastigheten i gåva, men viktigt att tänka på är att gåvan under vissa omständigheter kan komma att beskattas.

Gåvobrev

Vid gåva av fastighet gäller samma formkrav som för köp av fastighet (4 kap. 1-3, 29 § JB). Ett skriftligt gåvobrev måste upprättas och undertecknas av båda parterna. Gåvobrevet ska innehålla uppgifter om fastigheten som överlåtes, köpeskillingen (i detta fall 0 kr) samt en överlåtelseförklaring från gåvogivaren att denne överlåter halva fastigheten till gåvomottagaren. Det finns inget krav på bevittning, men om man vill kunna söka lagfart är det bra om man har två vittnen som kan bevittna underskrifterna (20 kap. 7 och 8 § JB).

Lagfart

För att registreras som ägare till fastigheten ska man ansöka om lagfart. Ansökan ska göras inom 3 månader efter att fastigheten förvärvats (20 kap. 2 § JB).

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis kan din sambo ge dig halva huset i gåva. Om du också ska överta en del av lånet på huset eller annars betala någon form av ersättning för gåvan kan det vara så att stämpelskatt måste betalas om ersättningen uppgår till 85 % eller mer av taxeringsvärdet på fastigheten. Men om så inte är fallet kommer ingen skatt aktualiseras på överlåtelsen. Om din sambo ger dig halva huset i gåva ska ett gåvobrev upprättas där vissa formkrav måste vara uppfyllda för att gåvan ska vara giltig och inom 3 månader från att överlåtelsen av gåvan sker kan du ansöka om lagfart för att du också ska kunna registreras som ägare till fastigheten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare