Gemensamt förbehållsbelopp för makar vid utmätning av lön

Hej, Jag är gift med 3 barn. Jag har skulder hos kronofogden som utmäter min lön varje månad. De har räknat ut den summan som jag har rätt till genom att räkna gemensam inkomst med min fru. Min fru och mig har inte gemensamma pengar utan betalar halva/halva. Det betyder att jag måste skilja mig för att kunna komma till en normal summan. Finns det annan möjlighet? tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du kan få behålla mer av din lön efter utmätningen, genom att hitta ett sätt att komma undan Kronofogdens beräkning av din och din frus gemensamma inkomst. Reglerna som är relevanta för utmätning av lön finns främst i Utsökningsbalkens 7:e kapitel.

Den del av din lön som Kronofogden inte får utmäta kallas förbehållsbeloppet, det vill säga det belopp du behöver för att kunna försörja dig själv och din familj och för att ni ska kunna ha en skälig levnadsnivå (UB 7:4 och 7:5). Det beräknas genom att man använder ett normalbelopp som härledning, vilket inkluderar alla dina normala levnadskostnader. När två personer lever tillsammans, som gifta eller sambo, så har de ett gemensamt förbehållsbelopp. Normalbeloppet år 2018 för sammanlevande makar är 72 360 kr per år, plus 23 240 kr för varje hemmaboende barn under 6 år, och 26 750 kr för varje barn som är över 6 år.

Hur uträkningen görs framgår av de allmänna råd som Kronofogdemyndigheten följer. Dessa är inte bindande på samma sätt som en lag, men har ändå ett högt värde med anledningen att man vill människor från hela landet ska behandlas så lika som möjligt. Kronofodgens allmänna råd hittar du här. Uträkningen görs på så sätt att Kronofogden får utmäta den del av din lön som överstiger din del av förbehållsbeloppet. Här är ett räkneexempel för att illustrera:

Låt säga att:

-Ert förbehållsbelopp är 15 000 kr/månad

-Din inkomst efter skatt är 20 000 kr/månad

-Din hustrus inkomst efter skatt är 18 000 kr/månad.

Din del av era gemensamma kostnader är 20 000 x 15 000 / 20 000 + 18 000 = 7895 kr. Kronofogden får således utmäta den del av din lön som överstiger 7895 kr/månad.

Det framgår av Äktenskapsbalken (ÄktB) att makarnas respektive egendom och skulder är deras egna (ÄktB 1:3), vilket innebär att din fru inte ska behöva betala dina skulder. Det framgår dock även att makar ska vårda hem och barn och samverka för familjens bästa (ÄktB 1:2), vilket används som en princip när Kronofogden ska utmäta lön hos den ena maken. Den make som inte har skulder anses därför ha en skyldighet att bidra mer under tiden den andre maken betalar av sina skulder. Att du och din hustru betalar hälften av alla kostnaderna var är alltså ingenting Kronofogden normalt tar hänsyn till. Det framgår även av de allmänna råden att sambor som bor stadigvarande tillsammans och delar hushåll ska behandlas på samma sätt som makar. Så länge du bor tillsammans med din fru kommer er inkomst alltså räknas ihop.

Sammanfattningsvis så gäller principen att makar ska bidra till hushållet utefter sin förmåga när Kronofogden gör sina beräkningar. Att du och din fru skiljer har ingen egentlig betydelse så länge ni bor tillsammans, eftersom ni fortfarande kommer att dela hushåll. Vänd dig gärna till Kronofogden om du har fler frågor gällande just ditt fall.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare