FrågaAVTALSRÄTTGåva18/04/2017

Giltighet av muntligt löfte om gåva

Hej!

Mitt ex erbjöd att min föredetta bästa kompis (som han var otrogen mot mig med) och han skulle ersätta mig med 1748 kr för en flygbiljett, då det var en resa som vi alla tre skulle åka på. Jag tackade ja till hans anbud vid givet tillfälle för mindre än en månad sedan. Nu när jag vill ha min ersättning påstår han att det var ett erbjudande som gällde då, och att jag inte kan kräva pengarna nu. Så vitt jag vet är ett muntligt avtal lika bindande som skriftliga, enligt avtalslagen. Jag vet att det inte rör sig om särskilt stora summor, men vad är rent juridiskt riktigt? Finns dett något sätt som jag kan få pengarna på, och vilken typ av bevisning krävs isådana fall?

Tack!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger så är ett muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt. Problemet med muntliga avtal är att det vid en tvist är svårt att bevisa vad exakt avtalet innehåller, eller om det ens finns ett sådant avtal.

Löfte om en gåva utgör dock en speciell situation. Ett löfte om en gåva är normalt sett inte bindande för den påstådda gåvogivaren, ditt ex i det här fallet, gåvolagen 1 §. Ett löfte om en gåva kan bli bindande om gåvogivaren t.ex. överlämnar en skriftlig utfästelse om en framtida gåva. Så verkar det inte vara i din situation, då gåvoutfästelsen endast skett muntligt.

Bevisningen som skulle krävas för att du ska kunna få rätt till denna gåva är en sådan skriftlig gåvoutfästelse.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare