God mans möjlighet att vara testamentstagare

Hej!

Är det tillåtet att en god får sin klients tillgångar testamenterade till sitt barnbarn?

OBS at det råder inga släktband mellan god man och dennes klient.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En testator har rätt att till vem som helst testamentera sina tillgångar. Vad som dock kan bli aktuellt när testamentet anger en god man som testamentstagare är bestämmelsen i 13 kap. 3 § Ärvdabalken. Enligt denna bestämmelse är testamentet ogiltigt om "någon tvungit testator att upprätta testamentet eller förmått honom därtill genom missbruk av hans oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning".

Bevisbördan för att så är fallet ligger på den som hävdar att sådana omständigheter förelegat. I NJA 2009 s. 249 prövades ett liknande fall där testamentstagaren varit vårdare och god man för testatorn. Med hänsyn till den familjerelation och goda kontakt som varit mellan testatorn och dennes goda man, fann domstolen att enbart det faktum att testamentstagaren var testatorns goda man var inte tillräckliga skäl för en omkastad bevisbörda för att testator förmåtts upprätta det genom det missbruk som avses i 13 kap. 3 § ärvdabalken.

Sammanfattningsvis kan alltså konstateras att det är inte olagligt att testamentera sina tillgångar till sin gode man, men det kan komma att ifrågasättas av andra potentiella arvtagare.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare