FrågaKÖPRÄTTÖvrigt03/03/2018

Godtrosförvärv av fyrhjuling

Hej! jag har köpt en 4hjuling av en vän. Han ångrade sig till sitt köp av 4hjuling. Jag köpte den av honom. Förde över pengarna till hans bankkonto. Sedan tänkte jag att han måste väl ha betalat 4hjulingen helt o hållet. Den är helt ny. Han har den på avbetalning visar det sig. Jag får ångest om jag inte får veta vad som händer om han inte betalar! Kommer någon att kräva tillbaka 4hjulingen från mej. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i lagen om godtrosförvärv av lösöre (GfvL).

Vanligtvis är det så att om någonting är köpt på avbetalning förbehåller sig säljaren äganderätten tills att den är fullt betald. Säljaren äger alltså saken fast köparen har den hos sig. Säljaren kan härmed ta tillbaka egendomen under vissa förutsättningar om köparen inte betalar det han ska i tid. Det är vanligt att äganderättsförbehåll finns med i avtal som handlar om köp på avbetalning, detta som en säkerhetsåtgärd från säljarens sida.

Godtrosförvärv av fyrhjuling:

Om någon säljer egendom i strid mot ett ägarförbehåll kan köparen under vissa förhållanden göra ett godtrosförvärv och få äganderätt till egendomen.

Det krävs att du som köpare inte ens borde ha misstänkt att säljaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Vid bedömningen tas hänsyn till bland annat egendomens beskaffenhet (särskild försiktighet är påkallad beträffande värdefull egendom och egendom som ofta säljs med återtagandeförbehåll som t.e.x motorfordon). Men även de förhållanden under vilka den utbjöds (t.e.x pris) och omständigheterna i övrigt (2 § GfvL).

Lagen är rätt sträng. Vad gäller motorfordon uttalas i prop. 1985/86:123 s. 21 att förvärvaren har en långtgående undersökningsplikt och som regel måste kontrollera att överlåtaren är registrerad i bilregistret. HD har även fastställt skyldigheten att kolla bilregistret (NJA 2006 s 45). Jag kan tänka mig liknande krav när det gäller fyrhjulingar. Skulle ägaren ha visat sig genom en sådan kontroll, kan man normalt inte göra ett godtrosförvärv.

Den som har sålt fyrhjulingen på avbetalningen till din vän har i så fall rätt att få tillbaka fyrhjulingen från dig utan någon ersättning (under förutsättning att den fortfarande har en fordran på din vän). I första hand rekommenderar jag dig att kontakta din vän och se om han tänkt betala av skulden innan den förfaller.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare