FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/06/2018

Grannar som klipper av ljusslingor

Grannen har klippt av min ljusslinga på min gärdesgård.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Att klippa av någons ljusslinga kan vara detsamma som att förstöra någons egendom, vilket kan vara brottsligt och dessutom leda till att man blir ersättningsskyldig. Det skulle t.ex. kunna röra sig om brottet skadegörelse (brottsbalken 12 kap. 1 §). Oavsett om någon har begått detta brott kan den som fått sin egendom förstörd få rätt till ersättning. Bestämmelser om ersättningsskyldighet finns bl.a. i skadeståndslagen 2 kap. 1 §. Om du vill ta saken vidare kan du polisanmäla din granne eller väcka talan mot grannen vid en tingsrätt. Du kan också ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.

Eftersom du inte har ställt någon fråga kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer än så, men om du vill ha hjälp med att ta saken vidare är du varmt välkommen att vända dig till Lawlines juristbyrå. Våra jurister kan hjälpa dig med att reda ut situationen och avgöra vad som ska göras härnäst. Du hittar all kontaktinformation på vår hemsida, lawline.se.

Hoppas att du får nytta av mitt svar!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare