Grannens katt blev biten av min hund - vem ansvarar?

Grannens utekatt blev biten av mina hundar på min väl inhägnade tomt.Nu är katten inlagd för vård och kostnader som skenar.Måste jag stå för hela kostnaden själv?Har fritidshusförsäkring där det hände,-Betalar dom för ngt sådant?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt regler i lagen om tillsyn över hundar och katter ska en hundägare ersätta de skador hunden orsakar, oavsett om hundägaren själv har varit anledningen till hundens beteende eller inte (19 §). Att din hund bet katten på din tomt gör alltså ingen skillnad, du är fortfarande skyldig att ersätta skadorna i sin helhet. Huruvida din fritidshusförsäkring täcker kostnaderna är det svårt att avgöra utan tillgång till ditt avtal, men vad som talar för att det omfattar veterinärskostnader för en katt som din hund har bitit är att det har skett på din fastighet. Jag rekommenderar därför att du hör av dig till ditt försäkringsbolag för mer hjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare