FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/08/2017

Grannes träd skadar husgrund

Min granne har ett ganska stort träd nära min vägg och husgrund. Det hänger in över taket endel. Vi bor i kedjehus. Jag är orolig att det skadar min husgrund. Det står oxå för min vägg som är mot deras altan. Jag har pratat med dem men de verkar inte förstå. Vad ksn jag göra? Hur går jag vidare ? Jag är ansvarig för väggen och trädet står ju för när jag tex ska underhålla väggen. De har oxå spikat upp saker på väggen som tillhör mig...Vem betalar om husgrunden skulle bli förstört av trädet? Det är ett kastanjeträd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Avlägsnande av växtligheten

Inträngande växtlighet regleras i 3 kap. 2 § jordabalken. I paragrafen stadgas att rot eller gren som tränger in över en grannes tomt får tas bort om den medför olägenhet. Om det kan antas att ett borttagande skulle medföra skada för växtens ägare skall man först ge denne chansen att ta bort roten eller grenen. Det är knappast en tillfällighet att lagen säger "rot" och "gren". Detta utesluter nämligen trädstammar, som inte får röras. De höga grenar som är på din grannes sida av trädet får du inte heller kapa då de inte tränger in på din tomt. När det gäller frågan huruvida den överträngande växtligheten utgör en olägenhet eller ej utgår man från att så är fallet om ägaren till fastigheten växtligheten tränger in på säger att det är så.

Du ge din granne tillfälle att utföra arbetet innan du själv gör det. Ur bevissynpunkt rekommenderar jag att du skickar ett rekommenderat brev med mottagningsbevis eller spelar in ett samtal med grannen där du uppmanar denne att ta bort grenarna. Du måste sedan ge grannen rimlig tid att utföra åtgärderna. En tid om några månader bör räcka. Du kan själv läsa ovan nämnda paragraf här. Om grannen inte lyssnar har du alltså rätt att avlägsna de inträngande delarna av trädet på egen hand.

Skadestånd

Om grannens träd orsakat skada på din husgrund kan denne bli ersättningsskyldig enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen. Det krävs att grannen varit vårdslös, vilket verkar uppenbart här eftersom du uppger att du pratat med hen utan att hen lyssnat. Då ligger det i farans riktning, kan man argumentera, att huset tar skada. Skulle hon inte lyssna, läs mer här om stämningsansökan hos tingsrätten. Inför detta kan det vara en god idé att ta hjälp av vår juristbyrå. Mer info om detta här.

Hoppas svaret är till hjälp, ursäkta att det dröjde. Vi får in väldigt många frågor till gratisrådgivningen just nu och hinner inte besvara alla så snart som vi gärna hade velat. Prova gärna vår expressrådgivning i framtiden!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare