Grund för uppsägning/avsked för att vägra lämna utdrag ur belastningsregistret?

Hej jag jobbar för ett företag som installerar bredband hos kunder jag började den 23 maj i år

Så jag har jobbat i 5 veckor

Förra vecka påstogs det att en lägenhet hade blivit av med lite pengar och någon triss lott

Vilket min chef och företaget vi har uppdrag höll med att detta är bara på hittat

Men i dag så ringde min chef och så att han hade fått någon träff på mig om ett brott som skede för 3 år sedan

Och nu ville han att jag skulle lämna utdrag ur belasnings register

måste jag verkligen göra det för facket säger att nej det behöver jag inte och dom kan inte sparka / säga upp min anställning för att jag inte visar och på polisen sida står det samma sak

Detta står på polisen hemsida

Utdrag för att kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret

Det här utdraget används om du själv vill kontrollera dina uppgifter i belastningsregistret. Det är inte meningen att det här utdraget ska visas för arbetsgivaren.

Det här gäller för utdraget

Syftet med registerutdraget är att du själv ska få information om de uppgifter som eventuellt finns om dig i belastningsregistret. Det är inte lagstiftarens mening att utdraget ska användas som ett intyg för att visa att du inte är straffad.

Vad gäller i detta fall kan jag få sparken eller bli uppsagd för att jag inte lämnar ett utdrag.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uppsägning/avsked finner du i lag om anställningsskydd (LAS), du hittar den här.

För att den arbetsgivare ska kunna säga upp en anställd så krävs saklig grund (7 § LAS). En uppsägning är aldrig sakligt grundad om det funnits möjlighet till omplacering. En uppsägning kan grunda sig på antingen personliga skäl eller arbetsbrist.

Vad gäller avsked som är den "strängare" varianten där den anställde inte har rätt till uppsägningstid så krävs ytterligare faktorer, då måste det röra sig om att den anställde grovt åsidosatt sina åligganden gentemot arbetsgivaren (18 § LAS).

Det kan föreligga grund för uppsägning/avsked om den anställde har begått brott riktat mot arbetsgivaren eller under arbetstid. Detta gäller dock då som sagt brott som har begåtts under anställningsförhållandet. Det finns normalt sett inte grund för uppsägning eller avsked vid tidigare brottslighet (annat kan gälla vid särskild anställning vid t.ex. förskola). Det faktum att du inte vill lämna in ett utdrag ur belastningsregistret bör i ditt fall inte kunna vara grund för uppsägning och definitivt inte grund för avsked.

Därmed stämmer det att arbetsgivaren inte kan grunda en uppsägning eller avsked på att du vägrar lämna utdrag ur belastningsregistret. Som jag förstår på din fråga så har du redan varit i kontakt med facket. Om din arbetsgivare skulle säga upp dig utan grund så kan du fortsätta ta hjälp av facket för att bestrida. Du kan även boka tid med en av Lawlines verksamma jurister, via den här länken.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, du är naturligtvis alltid varmt välkommen att inkomma med nya frågor till oss här på Lawline!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare