Hantering av gemensam bostad vid sambos bortgång

min far och sambo äger ett hus ihop, nu gick pappas sambo bort så då är det , hennes syster och den andra systerns barn som ska ärva . pappa är 81 år måste han sälja huset ,kan dom kräva det ? har han någon rätt på sin sida . kan dom vänta ex 2 år innan det betalas ut om alla godkänner förstås måste dom deklarera för detta i så fall arvtagarna förstås.

Det är jobbig situation som uppstått

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboskap upphör, exempelvis genom dödsfall, bör en bodelning göras. En sådan ska isåfall begäras av den kvarlevande sambon senast ett år efter upphörandet (8 § sambolagen). Bodelningen ska ske innan arvskiftet i och med att där klargörs vilken egendom som tillhör vilken sambo och därmed vilken egendom som ska skiftas.

Den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att få den på sin lott, vid dödsfall gäller detta endast till förmån för den efterlevande sambon (16 & 18 §§ sambolagen). Arvingarna efter din pappas sambo kan alltså inte kräva att huset säljs, dock måste din pappa utge en skifteslikvid till dödsboet om värdet av bostadens medför att andelen som han genom bodelningen har rätt till överskrids. Vid en sådan situation måste han alltså ersätta dödsboet med annan egendom eller pengar.

Vid äktenskap har arvingar till en först avlidna en möjlighet att avstå sin rätt till arv fram till dess att även den efterlevande går bort men någon sådan rätt finns inte gällande samboförhållanden.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare