Har änkan till ett syskon arvsrätt?

Vilka ärver vår mor? Hon var inte gift utan hon hade tre barn.

Det älsta barnet gick bort förra året han var gift men hade inga barn så nu lever bara två av oss.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Har din mor inte upprättat ett testamente som skulle ge frun till din bortgångne storebror arvsrätt, har frun ingen arvsrätt enligt ärvdabalken.

Den egendom som finns kvar efter din mor ska då, enligt ärvdabalkens regler, delas lika mellan dig och ditt syskon, se 2 kap. 1 § ärvdabalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare