FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/11/2018

Har arbetsgivaren gjort rätt avseende en anställnings upphörande?

Jag har just blivit uppsagd pga arbetsbrist, utan möjlighet till återanställning, från ett litet företag.

Skrev jag inte på uppsägning omgående utan att först få prata m facket, skulle hon istället säga upp mig av personliga skäl, och då skulle jag inte få a-kassa enligt henne.

Blir lätt arg på mig själv när jag inser att jag skrivit på ett anställningsavtal med 30 dyr uppsägning. Då jag nu fått veta att har man jobbat mer än 4 år och är över 50 torde uppsägningstiden vara 3 månader.

Dessutom fick jag 3 veckors förskottssemester när jag började då företaget hade semesterstängt.

På mitt anställningsavtal har hon skrivit att dessa skall betalas tillbaka vid avslutande anställning.

Men enligt paragraf 29a i lagen står att förskottssemester inte skall betalas tillbaka vid anställninasavslut pga arbetsbrist.

Dessutom är jag arbetsbefriad och tvingad att ta ut kvarvarande semester under uppsägningstiden. Det är väl inte heller ok?

Jag behöver hjälp med ett brev till henne

innan den 30 nov 2018.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 7 § 1 st Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) ska en uppsägning vara sakligt grundad. En uppsägning anses vara sakligt grundad om den grundas på arbetsbrist eller på personliga skäl hänförbara till arbetstagaren. I ditt fall har du blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Det är ytterst arbetsgivaren som avgör behovet av arbetskraft. Enligt 7 § 2 st LAS är en uppsägning dock inte sakligt grundad om det är skäligt att kräva att arbetsgivaren bereder arbetstagaren annat arbete hos sig. Om det går att lösa problemet genom en omplacering har alltså arbetsgivaren ett krav på sig att göra det - om det är skäligt. Detta förutsätter att en ledig tjänst med lediga arbetsuppgifter som arbetstagaren kan förflyttas till - faktiskt finns. Arbetsgivaren är skyldig att noggrant utreda detta men inte att skapa en ny tjänst.

Vid uppsägning på grund av arbetsbrist har arbetsgivaren att följa vissa turordningsregler som säger att arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid och i fall av lika lång anställningstid ger högre ålder företräde. Uppsägningar ska först då ske av dem med kortare anställningstid, 22 § 4 st LAS. En arbetsgivare med högst tio arbetstagare får dock undanta högst två arbetstagare som enligt arbetsgivaren är särskilt betydelsefulla för verksamheten. Obs - Genom kollektivavtal kan en annan turordning bestämmas, 2 § 3 st LAS.

Huvudregeln är att du ska ha företrädesrätt till återanställning i den verksamhet du varit sysselsatt i, då du sagts upp på grund av arbetsbrist – förutsatt att du varit anställd hos arbetsgivaren i sammanlagt mer än tolv månader under de senaste tre åren och har tillräckliga kvalifikationer för den nya anställningen, 25 § LAS. Detta gäller i 9 månader från uppsägningen. Företrädesrätten till återanställning gäller då arbetsgivaren nyanställer. Om arbetsgivaren utför befordringar eller omplaceringar går dock de åtgärderna före. Arbetsgivaren är till exempel inte heller förhindrad av LAS från att hyra in arbetskraft under tiden företrädesrätten löper.

Avvikelser från denna bestämmelse kan göras genom kollektivavtal.

Vad gäller uppsägningstiden har du som jobbat där i mer än fyra år rätt till en uppsägningstid om tre månader, då en arbetstagare med sammanlagd anställningstid om minst fyra år har rätt till en uppsägningstid på tre månader, 11 § LAS. (Dock inte om du fyllt 67 år). Ett avtal är ogiltigt i den mån arbetstagaren helt eller delvis förlorar en rättighet enligt LAS, 2 § 2 st LAS. Bestämmelsen i ditt anställningsavtal som säger att du bara har 30 dagars uppsägningstid är alltså inte giltig eftersom den fråntar dig en rättighet enligt lagen.

Genom kollektivavtal som slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation får även avvikelser göras från bestämmelsen om uppsägningstid, 2 § 4 st LAS.

Vad gäller förskottssemestern ska du inte behöva betala tillbaka sådan om du sägs upp av arbetsgivaren på grund av skäl som inte är hänförbara till dig personligen, förutom när uppsägningen sker i samband med en konkurs, 29a § Semesterlag (1977:480). Eftersom du sagts upp på grund av arbetsbrist ska du alltså inte behöva betala tillbaka detta vid anställningens avslut.

Arbetsgivaren får inte lägga ut arbetstagarens semester under uppsägningstiden utan arbetstagarens medgivande. Vidare ska redan utlagd semester som helt eller delvis infaller under uppsägningstiden upphävas om arbetstagaren begär det och uppsägningen sker från arbetsgivarens sida samt inte beror på personliga skäl hos arbetstagaren, 14 § Semesterlagen. Din arbetsgivare kan alltså inte tvinga dig att ta ut kvarvarande semester under uppsägningstiden.

För åsidosättandet av rättigheter enligt LAS och Semesterlagen kan man kräva skadestånd enligt 38 § LAS och 32 § Semesterlagen för den skada man lidit på grund av åsidosättandet.

Då vissa avvikelser från bestämmelser i LAS och Semesterlagen kan göras genom kollektivavtal är det bra om du undersöker vad som står i sådant kollektivavtal som din arbetsplats eventuellt är bunden till, så du vet exakt vad som gäller i din situation.

I ett sådant här läge är det facket som i första hand kan hjälpa dig – varför min rekommendation är att du vänder dig dit, om du tillhör sådant. Facket har kunskaper om kollektivavtal och kan företräda dig vid eventuell tvist. Får man inte stöd av den lokala fackliga organisationen kan man vända sig till den centrala fackliga organisationen. Det är bara en facklig organisation som kan ta detta vidare till Arbetsdomstol, 2 kap 1 § Lag (1974:371) om rättegången i arbetstvister. I annat fall finns möjligheten att stämma arbetsgivaren i tingsrätten med hjälp av en jurist, om du vill ta detta vidare.

Du kan gärna vända dig till vår expresstjänst för ytterligare rådgivning om hur du kan gå till väga i detta fall, (här).

Hoppas detta svar varit till hjälp. Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Amanda KeithRådgivare