Har blivit av med jobbet, och har inte fått någon varning innan. Kan jag få tillbaka mitt jobb på något sätt?

Hej! Jag började arbeta på ett ställe i maj 2017 och hade en visstidsanställning, men fick i september 2017 tillsvidareanställning. När min chef informerade mig om detta så frågade jag hur de räknade provanställningen och då fick jag till svar att de räknade min provanställning från min första arbetsdag dvs den 15/5-2017. I januari i år fick jag sparken, och grunden var då att jag hade hög frånvaro. Jag har varken fått en varning eller blivit skickad till företagshälsovården. Idag hävdar min chef att jag hade en provanställning. Hur går jag tillväga? Kan jag göra en anmälan mot honom eller få tillbaka min anställning på något sätt? Facket är inkopplade och de säger att han har inte sagt upp mig ''lagligt'' så vad har ni för tips?

Mina kort blev även spärrade fastän jag hade arbetstid och fick gå hem på dagen. Jag tycker att jag har blivit orättvist behandlad och är väldigt förnedrad. Är idag sjukskriven på grund av min chef.

Tacksam för all hjälp och råd om hur jag går tillväga.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du skriver att när du började arbeta den 15/5 2017 hade du visstidsanställning, men att du fick tillsvidareanställning 1/9 2017. I nästa mening nämner du att du hade provanställning. Jag tolkar din fråga som att du hade provanställning (se 6 § Lag om anställningsskydd, här) alternativt visstidsanställning (se 5 § Lag om anställningsskydd, här) först men att du därefter fick en tillsvidareanställning (se 4 § Lag om anställningsskydd, här). I mitt svar kommer jag därför att utgå från att du hade en tillsvidareanställning när du blev av med jobbet. Om så inte är fallet är du välkommen att skicka in en ny fråga.

Jag tolkar din fråga som att du blev uppsagd, och kommer besvara frågan utifrån detta. Om så inte är fallet (dvs. om du blev avskedad) är du välkommen att skicka in en ny fråga.

Lagen om anställningsskydd (LAS) gäller för arbetstagare i allmän eller enskild tjänst, se 1 § Lag om anställningsskydd, här.

Uppsägningstid

Det framgår inte om du – genom kollektivavtal eller anställningsavtal – har en uppsägningstid som ska beaktas. Därför kommer jag att gå igenom vad som gäller enligt Lag om anställningsskydd. I mitt svar utgår jag från att du har en tillsvidareanställning. Hur lång uppsägningstid arbetstagaren har beror på hur lång tid arbetstagaren har varit anställd i verksamheten, se 11 § Lag om anställningsskydd, här.

Arbetsgivarens omplaceringsskyldighet och rehabiliteringsansvar

För att säga upp en person med tillsvidareanställning krävs saklig grund för uppsägning. Det finns inte saklig grund för uppsägning om det finns möjlighet att omplacera arbetstagaren i verksamheten, se 7 § Lag om anställningsskydd, här.

Du skriver att du har haft hög frånvaro, och att det är på grund av detta som du har blivit av med arbetet. Om en arbetstagare ofta är frånvarande på grund av sjukdom har arbetsgivaren ett rehabiliteringsansvar. Om du inte har blivit skickad till företagshälsovård, inte har fått någon varning och inte heller blivit omplacerad, har arbetsgivaren inte uppfyllt sin rehabiliterings- och omplaceringsskyldighet.

Uppsägning av personliga skäl

En vanlig grund för uppsägning är arbetsbrist. Eftersom arbetsgivaren är missnöjd med att du har haft hög frånvaro innebär det en uppsägning av personliga skäl.

Uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara skriftlig, se 8 § Lag om anställningsskydd, här. Om en arbetsgivare vill säga upp en arbetstagare av personliga skäl ska underrättelse om detta ske minst två veckor i förväg. Är arbetstagaren fackligt organiserad, skall arbetsgivaren samtidigt med underrättelsen varsla den lokala arbetstagarorganisation som arbetstagaren tillhör, se 30 § Lag om anställningsskydd, här.

Eftersom du blivit uppsagd på grund av personliga skäl skulle arbetsgivaren underrätta dig om detta två veckor innan uppsägningen skedde och om du var med i facket skulle de också varsla organisationen, enligt 30 § Lag om anställningsskydd, här. Detta har dock inte betydelse för om uppsägningen är giltig eller inte utan har de inte gjort det har du rätt till skadestånd, enligt 38 § Lag om anställningsskydd, här.

Eftersom du blivit uppsagd har du också rätt till uppsägningstid och under den lön och andra anställningsförmåner enligt 12 § Lag om anställningsskydd, här. Om du inte har fått någon uppsägningstid är det istället frågan om ett avskedande.

Ogiltigförklara en uppsägning

Du kan gå till domstol och yrka på att denna ska förklara uppsägningen vara ogiltig, enligt 34 § Lag om anställningsskydd, här. Utgångspunkten vid en sådan tvist är att din anställning inte upphör fören tvisten slutligt avgjorts och du har därför rätt till lön under tvisten, om du arbetar. Arbetsgivaren kan dock yrka på att domstolen interimistiskt ska avgöra att din anställning ska upphöra innan tvisten mellan er är avgjord och då har du inte rätt till lön.

Skulle du inte fått någon uppsägningstid, och det därför handlar om ett avsked, så är huvudregeln att anställningen inte består under en tvist utan att du istället måste yrka på att anställningen ska bestå, enligt 35 § Lag om anställningsskydd, här.

Om domstolen ogiltigförklarar uppsägningen kan arbetsgivaren trots det "köpa ut" dig genom att betala skadestånd, enligt 39 § Lag om anställningsskydd, här. Detta innebär att det inte är säkert att ett ogiltigförklarande av uppsägningen leder till att du får behålla din anställning.

Tidsfrister

Eftersom du vill yrka på att ogiltigförklara uppsägningen så måste du underrätta din arbetsgivare senast två veckor efter att du blev uppsagd. Om du inte fått information om detta från arbetsgivaren så är tidsfristen istället en månad från att uppsägningen upphörde, enligt 40 § Lag om anställningsskydd, här. Det verkar som du har kontaktat facket om att du vill ogiltigförklara uppsägningen, det är bra eftersom det handlar om så korta tidsfrister.

Talan om skadeståndsanspråk ska väckas inom fyra månader, se 41 § Lag om anställningsskydd, här.

Vad du kan göra nu

Du skriver att du fick en tillsvidareanställning (vilket jag utgått från i svaret) men att din arbetsgivare hävdar att du fortfarande var provanställd. Jag rekommenderar att du tar fram bevis på att du blev tillsvidareanställd, exempelvis om du och arbetsgivaren skrev något avtal eller annat dokument där din anställningsform framgår. Det är bra att du har kontaktat facket. Du kan vända dig till domstol för att ogiltigförklara uppsägningen, information om detta finns ovan. Men då måste du tänka på att det är korta tidsfrister.

Om du vill ta hjälp av en jurist i en kommande tvist rekommenderar jag att du bokar tid med en jurist på Lawline. Har du fler frågor är du välkommen att ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare