FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/06/2018

Har bolag rätt att ta ner grenar i trädgården?

Har villa med trädgård. I hörnet av trädgården står en gammal cypress. Inför asfaltering av villagatan sågade asfaltsbolaget ned ett antal grenar upp till en höjd av ca 1.2 m. Detta gjorde dom utan att kontakra mig eller make. Vi fick då inte möjlighet att bevara grenarna tex genom att sätta upp ett tillfälligt staket eller liknande.

Har bolaget rätt att bara såga i vårat träd. Ingen notis i brevlåda Ang asfalteringen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Bolaget har inte, utifrån vad du berättat, rätt att såga ner grenar. Detta handlar om antingen egenmäktigt förfarande (8 kap 8§) eller skadegörelse (12 kap 1§). Kontakta bolaget och berätta vad som hänt. Skulle de inte ha någon laglig förklaring till varför de har handlat på ett sådant sätt så bör du kunna rikta krav mot dom eller polisanmäla händelsen. Du kan också kräva skadestånd men kontakta bolaget först.

Den lagliga förklaringen som de kan ha är att det finns lagar och regler om hur mycket växtlighet som får hänga ut över gatan. Här finns de måtten som gäller: https://www.uppsala.se/boende-och-trafik/trafik-och-gator/hackar-trad-och-buskage/ Skulle det vara så att du bröt mot dessa regler kan det finnas en möjlighet att kommunen tar bort grenarna eller omber dig att göra det. Däremot bör du ha blivit informerad om detta tidigare.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare