Har en sambo rätt till den gemensamma bostaden fast denne inte står på kontraktet eller har köpt den?

Min sambo sålde en lägenhet han ärvt och för pengarna köpte han bostaden vi bor i. Vi bodde ihop innan och bostaden köptes åt oss båda, det finns inga lån och jag står inte som ägare. Nu vill han separera. Har jag rätt till halva lägenheten enligt sambolagen, trots att pengarna kom från ett arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hur egendom ska fördelas när ett samboförhållande tar slut finns i sambolagen. När ett samboförhållande tar slut har vardera sambon möjlighet att begära bodelning (8 § första stycket). Genom bodelningen fördelas den gemensamma egendomen, samboegendomen, lika. Om lägenheten kan ses som samboegendom har du alltså möjlighet att begära bodelning och därigenom få rätt till halva lägenheten. Du skriver att det var din sambo som köpte lägenheten med pengar från försäljningen av en lägenhet han ärvt, och att du inte står som ägare, men om bostaden köptes åt er båda är det av mindre betydelse. Den gemensamma bostaden utgör samboegendom förutsatt att den har förvärvats för gemensam användning (3 §). Det avgörande vid bedömningen om bostaden har förvärvats för gemensam användning är avsikten vid köpet. Om den köpts för att din sambo ska bo där själv är den inte samboegendom, men om den har köpts för att ni ska bo där tillsammans utgör den samboegendom. Baserat på den information du har givit mig är min bedömning att bostaden, som köptes när ni redan varit sambor och åt er båda, har köpts med avsikt att den ska användas av dig och din sambo gemensamt och att den alltså utgör samboegendom som kan komma att ingå i en bodelning.

Bodelning enligt sambolagen är frivilligt, och som tidigare nämnts ska den sambo som vid förhållandets upphörande vill ha bodelning begära det. Om bodelning inte begärs av någon av samborna behåller vardera sambon sin egen egendom, något som i ditt fall skulle innebära att din sambo får behålla hela lägenheten. För att du ska ha rätt till halva lägenheten krävs det alltså att du begär bodelning, och att du gör det inom ett år från det att ert förhållande tar slut (8 § andra stycket).

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare