Har en timanställd pensionär rätt till semesterersättning?

Ska en pensionär som arbetar några timmar då och då ha ut semesterersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågan om semesterersättning behandlas i semesterlagen (SemL). Semesterlagen är semidispositiv vilket innebär att kollektivavtal till viss del kan avtala om annat än vad som står i lagen. Det gäller bland annat semesterersättning.

En timanställd arbetstagare har enligt semesterlagen rätt till en semesterersättning om 12 % av lönen (16 b § och 28 § SemL). Det kvittar hur länge man arbetat hos en arbetsgivare, man har alltid rätt till semesterersättning. På samma vis kvittar det att den anställde är pensionär. Även pensionärer har rätt till semesterersättning.

Sammanfattningsvis innebär detta att en pensionär som arbetar några timmar då och då, har rätt till semesterersättning. Man bör dock kontrollera eventuellt kollektivavtal för att få svar på om semesterersättning ska räknas annorlunda enligt avtalet än enligt semesterlagen. Om kollektivavtalet stadgar annat än lagen så är det kollektivavtalet som gäller.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare