FrågaAVTALSRÄTTGåva31/05/2017

Har förälder rätt att ångra en gåva till sitt barn?

Min sambos 11 åriga dotter fick en cykel i födelsedagspresent av sin mor och dennes pojkvän i september i fjol när hon fyllde år. Sedan januari i år bor hon enbart hos sin far och mig. Hon gick på eget initiativ till sin mamma och hämtade cykeln för hon ville kunna använda den. Nu har hennes mor varit hem till oss när vi var borta och tagit tillbaka cykeln. Dottern vill polisanmäla sin mamma för hon tycker att hon har stulit cykeln. Vad kan vi göra och har hon rätt att göra så, det var ju en gåva?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En gåva i form utav lösöre blir bindande då gåvotagaren fått denna i besittning, och man kan då inte ångra gåvan. Vad du/ni i detta fall måste se till är på vilket sätt dottern förfogat över cykeln, till exempel om hon endast använt den då hon varit hos sin mamma eller om hon själv förfogat över cykeln och till exempel haft egna nycklar till denna.

Avgörande blir alltså vem som förfogat över cykeln, om det varit dottern eller om hennes mamma haft "kontrollen" över den. Men utifrån hur jag förstått er situation verkar dottern utan problem kunnat hämta cykeln hos sin mamma på egen hand, och det talar för att hon haft förfoganderätt över cykeln. I sådant fall kan hennes mamma inte ångra sin gåva och dottern har rätt att behålla cykeln

Lawline RådgivareRådgivare