Har halvsyskons barn arvsrätt?

Min bror ,som avled, den 16 jan l år, har inga barn. Våra föräldrar är avlidna. Vi är två helsyskon som kommer ärva honom.

Vi hade ett halvsyskon som är bortgången

sedan länge. Han hade 4 barn. Är dessa arvvingar till min bror?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om hur arvet ska fördelas återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Det finns tre olika arvsklasser som avgör i vilken ordning man som arvinge får ta del av arvet. Den avlidnes barn, även kallade bröstarvingar, tillhör den första arvsklassen och ärver därför i första hand, 2 kap. 1 § ÄB. Om den avlidne inte har några avkomlingar får man gå vidare till den andra arvsklassen vilken består av den avlidnes mor och far, samt syskon och syskons avkomlingar, 2 kap. 2 § ÄB. Om det inte finns några arvingar vid liv i den andra arvsklassen får man slutligen gå till den tredje arvsklassen, alltså den avlidnes mor- och farföräldrar samt deras barn, 2 kap. 3 § ÄB.

Eftersom din bror inte hade några barn skulle hela arvet ha fördelats på era föräldrar, de skulle alltså ha fått 50% var. Då båda föräldrarna var döda vid tidpunkten för din brors död ska arvet istället gå till er syskon. De 50% som tillhör den förälder som ni har gemensam med er halvbror ska fördelas på alla tre syskon, ni får därför cirka 16,7% var därifrån. Andelen från den andra föräldern fördelas endast på dig och ditt helsyskon, och ni får alltså ytterligare 25% var. Eftersom er halvbror var avliden fördelas hans andel på hans fyra barn.

För att sammanfatta får alltså du och ditt helsyskon cirka 41,7% var av er brors totala kvarlåtenskap medan er halvbrors barn får dela på resterande 16,7%.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare