Har jag alltid rätt till semesterersättning?

Hej, min flickvän har det senaste året jobbat på ett litet café. Häromdagen kollade vi genom några av hennes lönebesked, och det nämns ingenting om någon semestersättning. Är det inte lag på minst 12%? Kan hon kräva att få det utbetalt för hela det förra året?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättigheter kopplad till semester regleras i Semesterlagen. Lagen är tvingande, det vill säga att den inte går att avtala bort. För att svara på din fråga går vi igenom relevant lagtext!

Generella regler
Man kan antingen jobba in sin semester och sedan få betald semester på minst 25 dagar förutsatt att man jobbat fulltid i ett år. Arbetsgivaren kan också välja att att betala ut semesterförmånerna i form av semesterersättning vid varje lönetillfälle eller enligt avtal. Semesterersättning utgör tolv procent av arbetstagarens lön (16b§ Semesterlagen).

Lönespecifikation
Enligt 16b§ Semesterlagen måste det uttryckligen stå Semesterersättning separat på lönespecifikationen, den ska alltså inte bakas in i lön på lönespecifikationen.

Eran situation
Din flickvän har rätt till betalt semester eller semesterersättning, detta framgår av Semesterlagen. Denna rättighet för arbetstagaren kan inte avtalas bort mellan arbetsgivare och anställd enligt . Hon bör genast kontakta sin arbetsgivare för att få ut sin semesterersättning för arbetade timmar. Det borde inte vara så svårt att få fram antalet arbetade timmar, detta kan ni antingen kontrollera genom att visa upp gamla lönespecifikationer eller ta reda på summan av utbetald lön.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare