FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/10/2017

Har jag rätt att diskutera lön med mina kollegor?

Hej! Kan en arbetsgivare förbjuda sina anställda att diskutera sina löner med varandra? Arbetsgivaren hävdar att de anställda har lönesekretess, och att det är ett avtalsbrott att berätta för en kollega vad man har i lön.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lönesekretess

Lönesekretess innebär att uppgifterna om din och dina kollegors löner inte räknas som en offentlig handling. Uppgifter om lön räknas som offentlig handling hos vissa arbetsgivare, exempelvis anställda hos stat, kommun eller landsting. Detta för att de omfattas av offentlighetsprincipen.

Då handlingen är en offentlig uppgift hos din arbetsgivare ska den lämnas ut direkt på begäran av vem som helst. Det framgår av 2 kap. 4 § i Offentlighet och sekretesslagen.

I privat verksamhet gäller inte offentlighetsprincipen, innebärande att arbetsgivaren kan neka att lämna ut löneuppgifter.

Sammanfattningsvis

Lönesekretess innebär att de anställdas löner inte räknas som en offentlig handling och man då inte har rätt att begära ut information gällande anställdas löner. Dock kan jag inte se att det skulle föreligga något hinder för er att frivilligt diskutera era löner sinsemellan såvida det inte är något ni specifikt har skrivit i avtal.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, om inte är du välkommen att kommentera här nedan!

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare