FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/09/2018

Har jag rätt att klippa häck som gränsar mellan mig och grannen?

Jag bor i radhus med häckar som avgränsar. När jag köpte fick jag info om att häcken på vänster var min, och på höger sida grannens. Vi sköter alltså en häck var.

Häcken till höger är hög och gör att halva min tomt ligger i skugga. Dessutom är den på den sida som är mot mig halvdöd och ful.

Har jag rätt att klippa det som är på min tomt?

Vad jag vet finns inget skrivet om att vi äger varsin. Båda häckarna går över tomtgränserna, och rent fysiskt befinner häcken sig delvis på min mark.

Påtalade detta för grannen för 2 år, men den är fortfarande lika hög och ful. Är det bara at bita ihop, eller kan jag agera?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Bestämmelser om din fråga hittar vi i Jordabalken (JB).

Grannars rättigheter
Som jag förstår det är häcken lika mycket er som er grannes. En granne har i regel rätt att ta bort en gren eller rot som tränger in på hans tomt om det är så att den väcker olägenhet för honom. Det är dock viktigt att han rådgör med ägaren av föremålet för att undvika onödig skada och han ska även ha tillfälle att yttra sig, 3 kap. 2 § JB.

Mitt råd till dig är att höra av dig till grannen igen och säga att du vill kapa häcken en bit. Var dock noga med att den inte skadas och dör om du skulle klippa den mycket.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och du är mer än välkommen att höra av dig igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare