Har jag rätt att kräva mer av samboegendomen vid separation då jag lagt ner mycket arbete på huset?

Hej!

Är sambo och har separerat. Nu har vi sålt huset som vi äger 50/50.Har jag rätt att kräva mer av summan eftersom jag lagt ner mycket arbete som gjort att värdet på huset har ökat?Har byggt stort garage ,carport och tillbyggnad på 20kvm.Har lagt ner nästan 1år arbete.

Tack på förhand !

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om vad som gäller för sambor som separerar hittar du i sambolagen (SamboL). Jag utgår i mitt svar från att ni inte har avtalat om att viss egendom inte ska ingå i bodelningen, alltså i uppdelningen av er egendom vid separationen.

Samboegendom ska delas lika

I bodelningen ska er samboegendom ingå. (8 § SamboL). Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag, t.ex. Möbler, hushållsmaskiner, gardiner och annan lös egendom ni har i hemmet, om ni har förvärvat egendomen för gemensam användning. (3 § SamboL)

Att du har lagt ner mycket arbete på ert gemensamma hus ses som något du har förvärvat för er gemensamma användning. Jag antar att du utförde arbetena för att ni båda skulle kunna använda garaget, carporten och tillbyggnaden, vilket leder till att det ses som samboegendom. (3 § SamboL) Tillbyggnaderna ska därför ingå i bodelningen och delas lika mellan er. (14 § SamboL)

Vad utgör inte samboegendom

Det finns regler för vad som är enskild egendom och därmed inte ingår i samboegendomen. Pengar som du fått genom arv/testamente/gåva med ett villkor om att pengarna skulle vara din enskilda egendom, ska inte ingå i bodelningen. Om du använde sådana pengar för att utföra arbetena på huset så har du rätt till full ersättning för arbetena. (4 § SamboL)

Din möjlighet att kräva mer av summan

Det finns en regel om skevdelning i 15 § SamboL. Regeln innebär att om en vanlig bodelning kan ses som oskälig mot dig med hänsyn till längden på ert samboförhållande, era ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt, får delningen göras så att du får behålla mer av din egendom.

Ju längre ni har varit sambos desto mindre är chansen att du skulle kunna få behålla mer av din egendom. Man kollar även på hur stora summor du har lagt ner i er samboegendom jämfört med din sambo. Även vilka enskilda tillgångar ni har som inte ska ingå i bodelningen väger in i bedömningen. Det ska dock mycket till för att en vanlig bodelning ska anses som oskälig och du ska få behålla mer än hälften av samboegendomen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare