Har jag rätt till två månadslöner om jag får annan anställning under uppsägningstid från tidigare arbete?

Hej. Jag jobbar i en kommun och har blivit uppsagd pga arbetsbrist. Jag har 6 månaders uppsägningstid. På avtalet står det att under uppsägningen är jag tjänstebefriad med lön förutsatt att kommunen inte kan erbjuda ett annat arbete. (Det kan dom inte). Har jag rätt till och få min månadslön och jobba för en annan arbetsgivare. Få två löner.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dit till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS).

Under uppsägningstiden har du rätt att behålla din lön och andra anställningsförmåner även om du inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare (LAS 12 §).

Då du är tjänstebefriad och kommunen inte kan erbjuda annat arbete kan detta ses som att du inte behöver stå till din tidigare arbetsgivares förfogande under uppsägningstiden. Arbetsgivaren får då avräkna inkomsterna som du förvärvar genom annan anställning vid utbetalningen av din lön. Arbetsgivaren har också rätt att avräkna inkomster under uppsägningstiden som du uppenbart kunnat förvärvat genom annan godtagbar anställning (LAS 13 §).

Du har alltså rätt att fortfarande få månadslön från ditt tidigare arbete under uppsägningstiden även om du arbetar för en annan arbetsgivare. Din tidigare arbetsgivare får dock avräkna den inkomst som du får från din nya anställning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare